Skolēni eksperimentē!

2016. gada 18. februārī Zemgales reģiona kompetenču attīstības centrā (ZRKAC) notika ikgadējais Jauno vides pētnieku forums „Skolēni eksperimentē”. Konkursā piedalījās vispārējās, speciālās un interešu izglītības iestāžu audzēkņi
 (1. – 9. klase), kuri veikuši praktiskus ar vidi saistītus pētījumus, novērojumus un eksperimentus gan individuāli, gan grupā (ne vairāk kā 3 dalībnieki).

Šogad jauno vides pētnieku forumā „Skolēni eksperimentē” 6. – 9. klašu grupā piedalījās 15 skolēni ar 11 eksperimentiem, savukārt 1. – 5. klašu grupā par 15 praktiskajiem pētījumiem un eksperimentiem stāstīja 19 audzēkņi.

Pieteikto tēmu klāsts bija plašs un daudzveidīgs abās klašu grupās. 6. – 9. klašu skolēnu darbi lielākoties bija veltīti fizikai. Tika pētīta gan apgaismojuma ietekme uz dažādiem augiem, gan virmas spraiguma koeficients, gan Neņūtona šķidrums. Netrūka novērojumu un eksperimentu arī starpdisciplināru zinātņu jomā.

Pirmo vietu ieguva Andrejs Basalajs no Jelgavas 6. vidusskolas 6. klases. Viņš pētīja austersēnes, un kā tās iespējams audzēt mājas apstākļos. Izaudzētās sēnes bija paņemtas līdzi groziņā, apliecinot eksperimenta veiksmīgo rezultātu. Jāpiebilst, ka austersēņu lietošana uzturā apmierina gan garšu kārpiņas, gan atbilst veselīga uztura piekritēju standartiem. Otrajā vietā ierindojās Jelgavas Tehnoloģiju vidusskolas 8. klases skolnieces Elizabete Akermane un Krista Tkačova ar darbu – „Sēklu dīgstpēja Lego siltumnīcā”. Meitenes salīdzināja, kā dīgst dažādas sēklas podiņā un robotizēti automatizētā Lego siltumnīcā. Eksperimenta veikšanai viena no skolniecēm pati ieprogrammēja vajadzīgo temperatūru, kas nepieciešama augu attīstībai. To pārsniedzot, tiek nodrošināta ventilācija. Trešajā vietā ierindojās Jelgavas 6. vidusskolas 8 klases meitenes – Karīna Vedļa un Liza Loce, kuras pētīja mazgājamo līdzekļu piedevas ietekmi uz virsmas spraiguma koeficientu. Savukārt divi puiši – Mārtiņš Jānis Dauģelis un Verners Matīss Muižzemnieks no Jelgavas 1. internātpamatskolas 8. klases prezentēja ideju par Saules pulksteni kā vides elementu pie savas skolas.

Ja vecāko klašu skolēni bija nopietni un fokusēti uz savu pētījumu rezultātu prezentēšanas, tad 1. – 5. klašu grupā skolēni žūriju pārsteidza ar vieglumu, azartu un ieinteresētību arī par citu konkursa dalībnieku pētāmajiem jautājumiem. Pēc katras uzstāšanās skolēni viens otram uzdeva precizējošus jautājumus par eksperimenta norisi.

Pirmo vietu ieņēma Reinis Sergejevs no Jelgavas 4. vidusskolas 3. klases, kurš pētīja, kādu ietekmi atstāj piesārņots ūdens uz sēklu dīktspēju. Šajā eksperimentā tika salīdzināta dīgstspēja destilētā ūdenī, parastā ūdenī, ūdens un eļļas maisījumā, izkausētā sniegā un ekoloģiskajā emulsijā. Pārsteidzoši, ka vislabākā dīgtspēja bija ekoloģiskajā emulsijā, kas skaidrojams ar barības vielu daudzumu tajā. Tāds pats punktu skaits kā Reinim bija arī Marijai Obrazcovai no Jelgavas 6. vidusskolas 5. klases, kuras darbs bija par savvaļas dzīvnieku daudzveidību, ko viņa ar videokameras palīdzību fiksēja savas mājas apkārtnē, novērojot caunu, pelēko zaķi, stirnas un citus dzīvniekus, mēģinot tos atpazīst arī pēc pēdu nospiedumiem. Otro vietu ieguva 1. klases skolnieks no Jelgavas 4. vidusskolas – Klāvs Zemturs, kurš novēroja PH līmeni ūdenī, gan ziepjūdenī un pulverūdenī. Otrajā vietā ierindojās arī triju Jelgavas 5. vidusskolas 2. un 5. klases skolēnu – Volodara Smirnova, Jeļizavetas Belozubovas un Demjana Smirnova eksperiments „Molekulārā virtuve”, kurā dalībnieki izmantoja īpašus paņēmienus, lai iegūtu putas, spageti un ikrus no augļu sulām. Trešajā vietā bija trīs skolēni. Valērija Baduna no Jelgavas 6. vidusskolas 3. klases pētīja sēklu briešanas spēku, konstatējot, ka zirņus, briedinot bļodā ar ūdenī, tas tiek uzņemts pilnībā. Savukārt ieliekot tos maisā, tas tiek saplēsts. Arī 1. klases skolniece Darja Avlasko (Jelgavas 6. vidusskola) ieņēma trešo vietu. Viņa raugam pievienoja dažādas vielas un noteica tā dzīvotspēju. Praktiskais ar izlaidējošo tika apvienots Jelgavas 5. vidusskolas 2. klases skolēna Artēmija Gerasimjonoka eksperimentā „Svētku lampa”. Eksperimenta realizācijai bija nepieciešama atstarojoša spuldzīte, trauks ar ūdeni, kurā atradās spīdumi, un C vitamīna tabletes, kuras pievienojot ūdenim radīja burbulīšus, kas lika kustēties spīdumiem.

Skolēnu idejas gadu no gada mainās, bet radošuma un izpratnes burbulīši konkursā izpaužas arvien. Domājams, ka arī nākamajā gadā mūs gaida aizraujoši eksperimenti.

Galerija

Konkurss "Skolēni eksperimentē"
Atgriezties