Konkurss dabaszinātnēs bērnudārzu audzēkņiem

Zemgales reģiona kompetenču attīstības centrā (ZRKAC) 12. maijā otro reizi notika konkurss Jelgavas pilsētas pirmskolas izglītības iestāžu audzēkņiem „Mācies eksperimentējot!”.

Konkursa mērķis bija bērnu intereses par dabaszinātņu un tehnikas jomu attīstīšana, radošuma un komandas darba veicināšana. Konkursā pirmsskolas izglītības iestāžu audzēkņi savu bērnudārzu pārstāvēja komandā, kurā bija 6 bērni un audzinātāja. Kopumā piedalījās 10 komandas pirmsskolas izglītības iestādēm „Kāpēcīši”, „Kamolītis”, „Vārpiņa”, „Zemenīte”, „Lācītis”, „Pasaciņa”, „Rotaļa”, „Ķipari”, „Sprīdītis”, „Zīļuks”. Konkurss tika organizēts kā aizraujošs, izzinošs un jautrs pasākums bērnu komandām.

Iepriecināt bērnus bija ieradies arī pilsētas simbols – Alnis. Iesildoties bērni kopā ar Alnīti izbrauca ar draudzīgo eksperimetnu vilcieniņu, lai veiksmīgāk varētu darboties eksperimentu stacijās.

Mazos konkursa dalībniekus uzrunāja ZRKAC direktore, aicinot viņus attīstīt savu zinātkāri un radošumu, jo, tāpat kā mājas stiprumu veido tās pamati, tā pamazām, pa vienam zināšanu ķieģelītim būvējama viņu pašu gudrības pils.

Bērnudārza audzēkņi jau iepriekš bija sagatavojuši savas komandas prezentāciju. Ar kustībām, dziesmām un skaitāmpantiem bērni pieteica savu komandu. Daudzas komandas bija padomājušas par kādu vienojošu elementu savā ārējā izskatā.

Izzinoši jautrā veidā bērni darbojās eksperimentu stacijās, kurās mācījās saprast dabaszinību pamatlietas. Katrā stacijā komandas veica uzdevumus un pēc 4 minūtēm devās uz nākošo eksperimentu staciju. Bērni iepazina magnētu spēku, gan ar elektromagnētu atlasot magnētiskos priekšmetus, gan izprotot magnētisko spēku pievilkšanos un atgrūšanos – pārvietojot vienu magnētu ar otru, tam nepieskaroties. Tāpat viņi pētīja dažādu objektu īpašības. Vienā no stacijām bērnudārznieki novēroja, kā gaisa tilpums ietekmē peldspēju, citā uzzināja, ka vienas formas objetkam var būt atšķirīgas ēnas. Eksperimentējot viņi noskaidroja, kas ir cēlējspēks. Telpiskā domāšana bija jāizmanto uzdevumā, kur pēc dotā attēla jāsaliek ģeometriskās figūras, iedziļināšanos prasīja arī spoguļgrāmtas uzdevums, kur no viena puzles gabaliņa bija jāsaliek visa mozaīka, pasakot, kas tajā redzams. Savas iemaņas bioloģijā bija iespēja pārbaudīt, mikroskopā vērojot mušas kāju. Īpaši interese bija par anatomijas uzdevumu – skeleta salikšanu. Bērni ar aizrautību uz mirkli kļuva par alu pētniekiem un lukturīša staros meklēja “dzīvas būtnes”, pēc tam aprakstot, ko nu katram “alā” bija laimējies redzēt – skudru, vardi vai kādu citu radījumu.

Bērni bija entuziasma pilni un ar aizrautību pildīja uzdevumus eksperimentu stacijās. Uzdevumu veikšana prasīja loģisko domāšanu, spēju izteikt spriedumus, balstoties uz iepriekš zināmo, kā arī drosmi un spēju strādāt komandā.

Pēc eksperimentiem bērni savu radošumu apliecināja aktivitātē ar nosaukumu „Bizes pīšana”. Katrai komandai vajdzēja no trim lentām sapīt bizi, kā arī izdomāt tai pielietojumu un prezentēt to. Komandas piedāvāja atšķirīgus variantus: gan kā drošības saiti, pie kuras turoties, bērni var pārvietoties, gan lentu burtu veidošanai, gan kā lecamauklu sportiskām aktivitātēm.

Pasākuma noslēgumā mazo eksperimentētāju komandas tika apbalvotas ar diplomiem. Žūrija Jelgavas pilsētas pirmsskolas izglītības iestāžu audzēkņu komandām piešķīra šādas nominācijas: enerģiskākie, saliedētākie, neatlaidīgākie, veiklākie, mērķtiecīgākie, radošākie, krāšņākie, atjautīgākie, sparīgākie. Bija arī trīs specbalvas. Tās saņēma „Kāpēcīši” par komandas sagatavoto priekšnesumu, „Vārpiņa” par komandas darbu un spēju draudzīgi sadarboties un Dāvis Bartuševics no „Rotaļas” par džentlmeņa cienīgu uzvedību.

Mazie konkursa dalībnieki kopīgi nodziedāja Jelgavas himnu „Satiksimies Jelgavā” un, kaut arī nedaudz noguruši, devās mājup iedvesmoti jauniem eksperimentiem un atklājumiem.

Galerija

Konkurss pirmsskolas izglītības iestāžu audzēkņiem "Mācies eksperimentējot"
Atgriezties