Jauno vides pētnieku forums "Skolēni eksperimentē" – virzītājspēks dabas pētniecībai
Publicēts: Pirmdien, 2019. gada 25. februārī 13:44

Zemgales reģiona kompetenču attīstības centrā 13. februārī jau 14. gadu notika vides pētnieku forums „Skolēni eksperimentē”. Šogad pasākumā piedalījās 31skolēns ar 24 eksperimentiem. Skolēni tika vērtēti divās klašu grupās – 1. – 4. klase un 5. – 9. klase. Mazāko klašu grupu vērtēja Vispārējās un profesionālās izglītības atbalsta nodaļa galvenā speciāliste Anete Skalde, Jelgavas Valsts ģimnāzijas skolotāja Baiba Daģe un Jelgavas Tehnoloģiju vidusskolas skolotāja Daina Birkenbauma. Vecāko klašu grupu vērtēja Ingūna Kopštāle no Jelgavas Valsts ģimnāzijas, Jelgavas reģionālās Vides pārvaldes Kontroles daļas vadītāja Evita Beitlere un Vispārējās un profesionālās izglītības atbalsta nodaļa galvenā speciāliste Dace Pētersone – Gūtmane.

Konkursa mērķis – sekmēt izpratni par vidi un tās problēmām, tādējādi rosinot skolēnu interesi par dabas procesu pētīšanu, labvēlīgu attieksmi pret vides saglabāšanu, veicinot pētniecisko prasmju attīstīšanu. Tas arī aktivizē un paplašina vides izglītības darbu mācību iestādēs.

Konkursam notiekot jau tik daudzus gadus, ir redzams, ka mērķi tik tiešām ir izdevies sasniegt. Stāsta konkursa koordinatore Vispārējās un profesionālās izglītības atbalsta nodaļa galvenā speciāliste Dace Pētersone-Gūtmane: “Ir daudzi skolēni, kas konkursā piedalās vairākus gadus pēc kārtas. Tāpat ir patīkami redzēt, ka tas ir izvērties arī par tādu kā ģimenisku tradīciju, jo kopā pēta un eksperimentē māsas un brāļi. Bērniem tā bieži vien ir pirmā publiskā uzstāšanās, sākotnējo prasmju iegūšana pētniecībā. Daži no mazajiem eksperimentētājiem ir izauguši un savu zinātniski pētniecisko darbu velta tēmām, kas saistītas ar vides un dabas procesu pētīšanu”.

Jaunāko klašu skolēni bija pētījuši fizikālus lielumus un parādības tādos eksperimentos, kā “Vai gaisma var būt “maģiska?””, “Rūsa – kas tas ir?”. Tāpat viņi mājas apstākļos audzēja kristālus, ieguva kaučuku, veidoja izturīgas konstrukcijas, gatavoja vannas bumbas, pētīja mazgājamos līdzekļus, to ietekmi uz putnu spalvām, izzināja kartupeļu praktisko un lietderīgo pielietojumu, izzināja un noteica pareizos skolas somas kritērijus.

5. – 9. klašu audzēkņu eksperimentu tēmas bija saistītas ar dažāda veida pelējuma sēnes pētīšanu uz maizes, siera, kā arī sadzīves priekšmetiem. Tika apskatīts gan berzes spēks, gan vielu pārvērtības, novērota ūdens pārvietošanās caur augsnes slāņiem, pagatavota labākā rauga mīkla, sagatavoti īpaši uzdevumi sunim un pētītas viņa spējas tikt ar tiem galā, kā arī izgatavota meteoroloģiskā stacija.

1. – 4. klašu grupā pirmo vietu ieguva divi dalībnieki – Timurs Veļbickis (“Kaučuka iegūšana mājas apstākļos”) no Jelgavas 6. vidusskolas 4. klases un Boriss Barinovs ar darbu “Izturīgas konstrukcijas” no Jelgavas 2. pamatskolas 2. klases. Abi darbi tika izvirzīti uz atklātās kārtas Jauno vides pētnieku forumu Rīgā. Otrajā vietā ierindojās darbs “Vai gaisma var būt „maģiska“?”, ko bija izstrādājuši trīs dalībnieki no Jelgavas 5. vidusskolas – Anastasija Isajeva, Aleksejs Isajevs un Jeļizaveta Zakrevska. Savukārt trešo vietu ieguva trīs darbi: “Rūsa – kas tas ir?”, kuru izstrādāja Jelgavas 6. vidusskolas 2. klases skolnieks Markuss Korotkovs, “Superīgie kristāli”, ko veica Jelgavas 4. sākumskolas 3. klases skolēni – Sāra Roziņa, Ritvars Kuciņš, Mārtiņš Sniegs, kā arī Jelgavas 6. vidusskolas 3. klases skolnieces Anastasijas Borisovas darbs “Mazgājamo līdzekļu ietekme uz putna spalvām”.

7. – 9. klašu grupā par labāko žūrija atzina Jelgavas 1. internātpamatskolas 5. klases skolnieka Arnolda Kalinkas darbu “Mana meteoroloģiskā stacija”. Vienlīdz labu sniegumu apliecināja Jelgavas 6. vidusskolas 5. klases skolnieks Pāvels Baks ar darbu “Cietie rieksti sunim” un Karolīna Auziņa ar darbu “Labākā rauga mīkla”, kas ļāva viņiem ierindoties otrajā vietā. Trešo vietu ieguva konkursante Lauma Māra Šmite no Jelgavas Spīdolas Valsts ģimnāzijas 9. klases ar darbu “Ūdens pārvietošanās caur augsnes slāņiem”.

Jauno vides pētnieku foruma dalībnieki saņēma atzinības rakstus un pārsteiguma balvas no ZRKAC un Jelgavas reģionālās Vides pārvaldes.

Galerija

Jauno vides pētnieku forums "Skolēni eksperimentē!"
Atgriezties