Izzina vidi eksperimentējot

Zemgales reģiona kompetenču attīstības centrā 16. februārī notika ikgadējais jauno vides pētnieku forums „Skolēni eksperimentē”. Šogad pasākumā piedalījās 55 skolēni ar 38 eksperimentiem. Skolēni tika vērtēti divās klašu grupās – 1. – 6. klase un 7. – 9. klase.

Konkursa mērķis - sekmēt izpratni par vidi un tās problēmām, tādējādi rosinot skolēnu interesi par dabas procesu pētīšanu, labvēlīgu attieksmi pret vides saglabāšanu, veicinot pētniecisko prasmju attīstīšanu. Tas arī aktivizē un pasplašina vides izglītības darbu mācību iestādēs.

Mazāko klašu skolēni izvēlējušies pētīt elektrisko strāvu, gan izgatavojot augļu un dārzeņu baterijas, gan elektromagnētu u.tml. Konkursanti arī novērojuši dabas parādības, kas ir mums apkārt, mēģinot mājas apstākļos izaudzēt sūnas, veicot eksperimentus ar sniegu, un analizējuši pat to, kā mazgāšanas līdzeklis ietekmē ūdens putnu peldspēju.

7. – 9. klašu audzēkņu izvēlētās tēmas ir saistītas ar augu pasaules izzināšanu. Tiek apskatītas gan augsnes reakcijas, gan gaismas ietekme uz dīgstpēju, gan ņemti vērā vēl citi faktori. Tāpat viņi pārliecinājušies, vai ir iespējams atkārtot iepriekš lasītu novērojumu rezultātus, piemēram, par kāmja pielāgošanās spējām jauniem apstākļiem.

Konkursam bija pieteikts arī darbs ar nosaukumu “Madagaskaras šņācējprusaku dažāda dzimuma ietekme uz nimfu (mazuļu) augšanu”. Autorus interesējušas tēmas, kas ilgtremiņā var ietekmēt mūsu veselību, tāpēc skolēni ir pētījuši gan gaisa kvalitāti klasēs, gan veļaspulvera ietekmi uz auga attīstību, lai labāk izprastu piesārņojuma draudus.

1. – 6. klašu grupā pirmo vietu ieguva Karīna Borisova no Jelgavas 6. vidusskolas 5. b klases, viņas darbs “Kā audzēt cāļus mājas apstākļos” tika izvirzīts uz Jauno vides pētnieku forumu Rīgas atklātajā kārtā. Otrajā vietā ierindojās darbi par fizikas tēmu. Pirmais no tiem – “Stastiskās elektrības spēks”, ko kopā veica 6. klases skolnieki Rihards Šaicāns un Haralds Zvidriņš no Jelgavas 4. sākumskolas. Otrais - Jelgavas 2. pamatskolas skolnieces Anastasijas Barainovas eksperiments “Spēles ar gaismu”. Savukārt trešo vietu ieguva četri darbi: “Sniega piesārņojums”, kuru izstrādāja 5. klases skolnieki Dace Dārta Stīpniece, Elza Burke, Mārtiņš Ričiks no Jelgavas 4. sākumskolas, “Augi un skābeklis” (Pāvels Baks no Jelgavas 6. vidusskolas), “Ziemojošie ūdensputni Driksas upē Jelgavā” (Rūta Šķirus, Jelgavas 3. sākumskolas 4. klase), “Dzīvība ir svarīgāka” (Linards Straume, Jelgavas 3. sākumskolas 3. klase).

7. – 9. klašu grupā par labāko žūrija atzina Jelgavas 1. internātpamatskolas 7. klases skolnieces Madaras Patrīcijas Eigitas darbu “Gaisa kvalitāte klasēs”. Vienlīdz labu sniegumu apliecināja Spīdolas ģimnāzijas 9. klases meitenes – Laura Dzepuka, Keita Filatova ar darbu “Kāmja pielāgošanās jauniem apstākļiem” un Ieva Sorokina Ozola ar darbu “Madagaskaras šņācējprusaku dažādu dzimumu ietekme uz nimfu augšanu”, kas ļāva viņām ierindoties 2. vietā. Trešajā vietā divi eksperimenti – “Cik sulas ir sulā” un “Koku lapas dzijas krāsošanai”. Pirmo izstrādājušas Jelgavas 6. vidusskolas 8. klases skolnieces Jekaterina Pučinska un Eimija Ļetko, savukārt otrā darba autores ir Jelgavas 2. internātpamatskolas skolnieces Olga Šnevele un Vizma Pauča.

Galerija

Jauno vides pētnieku forums "Skolēni eksperimentē!"
Atgriezties