Podiņmācība un patstāvīga ēšana

Zemgales reģiona kompetenču attīstības centrā (ZRKAC) 9. aprīlī notika semināru cikla “Gudro vecāku skola” pirmā mācību gada noslēguma nodarbība. Tajā tika runāts par pamatnosacījumiem bērna patstāvīgai ēdināšanai un podiņmācības apgūšanai. Semināru vadīja vecākiem labi pazīstamā bērnu fizioterapeite Klaudija Hēla.

Lektore iesākumā klātesošajiem stāstīja par pamatprincipiem, kā būtu jāveido bērnu un vecāku attiecības, lai veiksmīgāk noritētu podiņmācības un patstāvīgas ēšanas apguve. Bērna un vecāku savstarpējās attiecības ir jāveido cieņpilni, lai liktu viņam justies droši. Aprūpei ir nozīme arī izziņas procesā, bērns pamazām sāk apzināties savu ķermeni, sajūt to un apgūst prasmi atbilstoši reaģēt uz dažādiem ierosinājumiem.

Vecāki ir atbildīgi par to, lai nodrošinātu bērna attīstībai nepieciešamos apstākļus, atbilstoši viņa individuālajam ikdienas ritmam. Sazinoties ar bērnu, ir jāpievērš uzmanība konkrētajai veicamajai darbībai, tādējādi ļaujot bērnam izprast procesu un atbalstīt viņu šajās aktivitātēs. Psiholoģiski emocionālais fons ir svarīgs jebkuru izmaiņu gadījumā, ar kurām bērns sastopas, īpaši apgūstot ko jaunu.

K. Hēla uzsvēra, ka mācoties patstāvīgi ēst, primārais mērķis ir tas, ka bērns to dara ar prieku un viņam netiek spiests ēst vairāk, kā viņš to vēlas. Tāpat jāpadomā par stabilu un ērtu pozu, kādā bērns ēd, jāskaidro viņam process, jāmāca ēšanas kultūra – galda piederumu lietošana, u.c. lietas, kā arī jārespektē bērna individuālie ēšanas paradumi. Vecākiem ir jāprot novērtēt, kad bērns ir izaudzis tik liels, lai fiioloģiski spētu ne tikai noturēt karoti, bet arī saprast, kā to lietot. Šo procesu nevajadzētu sasteigt, jo nevar bērnam iemācīt to, kam viņš vēl nav fiziski izaudzis.

Jārespektē ir ne vien bērna individuālie ēšanas paradumi, bet arī bērna gatavība atteikties no autiņbiksīšu lietošanas. “Bērns sāk izmantot podu, kad ir pats tam gatavs, jo sāk apzināt savus iekšējos impulsus, kad sasniedzis pietiekamu “es” līmeni, un spēj adekvāti reaģēt uz šiem impulsiem”, norādīja eksperte. Viņa aicināja vecākus būt vērīgiem un saredzēt bērnu interesi par tualeti. Ja viņš par to sāk runāt, jautā, interesējās, kā citi to dara, tas liecina par gatavību sākt atteikties no autiņbiksēm, stāstīja K. Hēla.

Arī apgūstot šo prasmi – podiņmācību, jāievēro galvenais pamatprincips – cieņpilna attieksme pret bērnu. Nekādā gadījumā nevajadzētu bērnam nedot dzert vakarā vai pirms pastaigas, modināt naktī vai kā savādāk ar varu mēģināt panākt vēlamo rezultātu. Vecāku uzdevums ir pavadīt bērnu šajā attīstības procesā, bet nevajadzētu pārlieku slavēt, salīdzināt vai tamlīdzīgi. Galvenais, kas vecākiem ir jāsaprot, ka bērns vienmēr mācās no vecākiem un gribēs izdarīt tā pat, ka mamma un tētis, tāpēc vecāku piemērs un iejūtība būs tas, kas šos procesus padarīs vienkāršākus un dabiskākus, bez lieka stresa un uztraukuma par to, ka citi to jau dara, bet manējais vēl ne.

ZRKAC arī nākamajā mācību gadā piedāvās apgūt bezmaksas semināru ciklu “Gudro vecāku skola”. Tajā fokuss būs vērsts uz vecākiem, kuri audzina sākumskolas vecuma bērnus. Nodarbību saturs vēl tiek veidots, taču dažas no tēmām ir zināmas: kā organizēt bērna ikdienu, uzsākot skolas gaitas, kā bērnam izveidot ieradumu patstāvīgi mācīties, kā atpazīt izmaiņas bērna uzvedībā, kas var liecināt par vardarbību pret bērnu – skolā, vienaudžu vidū, interneta vidē – kā rīkoties un palīdzēt bērnam. Vecāki ir aicināti iesniegt ierosinājumus, kādas tēmas vai kādus lektorus viņi labprāt vēlētos dzirdēt. Ieteikumus var sūtīt pa e-pastu astra.vanaga@zrkac.jelgava.lv. Arī jaunajā sezonā bezmaksas nodarbības plānotas vienu reizi mēnesī.

Interesentiem, kuri nevarēja apmeklēt semināru klātienē bija iespēja to vērot tiešsaistē ZRKAC facebook lapā. Šobrīd varat semināra ierakstu noskatīties ZRKAC mājaslapas videogalerijā:

Semināru cikls notiek projekta „Kompleksu veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumu īstenošana Jelgavas pilsētā, I kārta” (Nr. 9.2.4.2/16/I/085) ietvaros.

Atgriezties