Paņēmieni bērna atbalstīšanai, vadīšanai un strukturēšanai

Zemgales reģiona kompetenču attīstības centrā (ZRKAC) 4. decembrī notika semināru cikla “Gudro vecāku skola” trešais seminārs – “Bērnu uzmanības deficīta un hiperaktivitātes (UDHS) izpausmes saskarsmē arapkārtējiem un mācīšanās procesā”. To vadīja Inese Lapsiņa – kognitīvi biheiviorālā terapeite, programmas STOP 4-7 trenere.

Lektore apskatīja tēmas, kas saistītas ar audzināšanas prasmēm un paņēmieniem bērna atbalstīšanai, vadīšanai un strukturēšanai. Kā bērna impulsivitāte, uzmanības problēmas un paaugstināta aktivitāte izpaužas saskarsmē ar vienaudžiem un vecākiem? Kā organizēt mājas, skolas vidi? Kā UDHS ietekmē mācīšanos un mācību sasniegumus? Seminārs tika veidots, vairāk uzsverot atziņas, kas gūtas no prakses.

I. Lapsiņa apskatīja paņēmienus bērna atbalstīšanai, vadīšanai un strukturēšanai. Minētie aspekti ir svarīgi ne tikai mazā vecumā, bet gan visa mūža garumā, jo atbalsts kaut kā paveikšanai ir būtisks, tas dod pārliecības sajūtu un palīdz sasniegt pozitīvāku rezultātu.

Bērni, kuriem ir UDHS, saskarsmē ar apkārtējiem mēdz būt nevērīgāki un paviršāki, viņu uzmanību ir viegli novērst, tāpat viņus garlaiko rutīna un ierastais, tāpēc viņiem ir tieksme pēc asām izjūtām.

“Grūtības nosēdēt mierīgi, vājākas spējas klausīties skolotāju teiktajā, problēmas koncentrēties veicamajam uzdevumam, ātrs nogurums, pastāvīga ālēšanās starpbrīžos, virkne spontānu ideju, grūtības sagaidīt savu kārtu, nemiers, kas rada nervozitāti un trauksmes sajūtu – tās ir izpausmes mācīšanās procesā bērniem ar UDHS”, skaidro terapeite I. Lapsiņa.

Lai arī šiem bērniem nepatīk rutīna un ierastas situācijas, taču viņiem ir nepieciešama strukturēša, jo tādējādi tiek noteiktas robežas, kuros ir zināmi skaidri noteikumi, kas ir jādara. Ja ir konkrēti rituāli, kas nosaka režīmu, tad izdodas uzlabot ikdienas dzīvi. Tas strādā ar nosacījumu, ja bērnam skaidri tiek pateiktas norādes, kas no viņa tiek sagaidīts, respektīvi, aktivitātes jāsadala mazākos posmos.

Jāatceras, ka algoritms, kādā bērni mācās, ir gana vienkāršs – ja uzvedībai ir pozitīvas sekas, tad tā visdrīzāk atkārtosies, ja uzvedībai ir negatīvas vai nepatīkamas sekas, tad visticamāk šī uzvedība tiks pausta mazāk. Nedrīkstētu aizmirst par pozitīviem pastiprinājumiem – dažādiem apbalvojumiem, kas var būt gan mazi sīkumiņi – uzlīmes, zīmodziņi, vai arī uzslavas un atbalstoši žesti.

Īpašu uzmanību lektore vērsa uz vecāku sadarbību ar skolu, jo tikai kopīga sadarbība ar pedagogiem var palīdzēt bērnam organizēt ikdienas mācību procesu.

Gudro vecāku skolas semināru cikla nodarbību iespējams noskatīties ZRKAC Facebook lapā – www.facebook.com vai tīmekļa vietnē – www.zrkac.lv sadaļā “Video galerija”.

Vecākus un citus interesentus gaidīsim uz trešo semināru “Gudro vecāku skolā”, kas notiks 8. janvārī plkst. 18.00, lai kopā ar Marte Meo terapeiti, kognitīvi biheiviorālo terapeiti Gunitu Kleinbergu runātu par tēmu “Bērnu savstarpējās attiecības sākumskolā –konflikti, vienaudžu vardarbība. Vecāku atbalsts un palīdzība saviem bērniem šajās attiecībās”.

Semināri notiks reizi mēnesī līdz 2020. gada martam. Vecāki var apmeklēt visus seminārus vai izvēlēties sev interesējošās tēmas. Nodarbības tiek īstenotas projekta „Kompleksu veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumu īstenošana Jelgavas pilsētā, I kārta” (Nr. 9.2.4.2/16/I/085) ietvaros.

Atgriezties