Ko darīt, ja ir bail?

6. janvārī Zemgales reģiona kompetenču attīstības centrs (ZRKAC) atsāka “Gudro vecāku skolas” bezmaksas tiešsaistes semināru ciklu. Pirmā šī gada semināra tēma bija par bailēm – “Ko darīt, ja ir bail”, un tas bija veltīts pirmsskolas un sākumskolas vecuma posmam. Semināru vadīja lektore Līga Bērziņa, www.uzvediba.lv vadītāja.

Līga Bērziņa, stāstot par baiļu nozīmi, sacīja: “Bailes mums ir vajadzīgas izdzīvošanai, veselai psihei. Ja mēs nebaidītos, tad nebūtu iespējas izvērtēt, ka potenciālā rīcība var radīt kaitējumu veselībai vai dzīvībai. Taču ir situācijas, kad baiļu sajūta traucē pilnvērtīgi dzīvot.”

Katram no mums bailes mēdz būt atšķirīgas, bet nekādā gadījumā nedrīkst smieties par kāda cita baiļu sajūtu, jo konkrētajam cilvēkam trauksme un bailes vienmēr ir īstas. Ja godīgi atbildam uz jautājumu, no kā mums ir bail jau pieauguša cilvēka vecumā, redzam, ka ir kaut kas, no kā vairs nebaidāmies. Piemēram, kad bijām mazi, mums bija bail no tumsas, bet izaugot tās ir pārgājušas. Savukārt kādas citas bailes dzīvo mūsos arī pēc daudziem gadiem, piemēram, atrodoties lielā augstumā, joprojām izjūtam trauksmi.

Ir cilvēki, kam paaugstināta trauksme ir visu laiku, jo labi strādā smadzeņu receptori, kuri atbild par briesmām, savukārt vāji attīstīti ir receptori, kuri sūta signālu “viss kārtībā”. Tāpēc, ja bērns ir trauksmains un viņam ir bail no daudzām lietām, kā vienu no paņēmieniem, lai tiktu vaļā no bailēm, var izmantot spēli, rotaļu. Ja bērnam ir bail no monstriem zem gultas, vecāki var būt “supervaroņi”, kas pirms tam ar lukturīšiem izpēta gultas apakšu, pārliecinoties, ka viss ir kārtībā, un atstājot uz nakti bērnam lukturīti ar “pārdabiskajām spējām”, kurš, tikko ieslēgts, aizbaida prom visus mošķus. Vēl viens variants ir noteikt baidīšanās laiku, kad visi ģimenē saģērbjas tā, lai viens otru biedētu, vai arī izdomāt, ka tagad 15 minūtes visi kopā uztrauksies un baidīsies. Ar bērnu sākumskolas vecumā var spēlēt teikumu pabeigšanas spēli, kur ģimenes locekļi sadalās pa komandām un izspēlē pārspīlēti negatīvus scenārijus. Viena komanda visu laiku piedāvā galēji negatīvus scenārijus, kamēr otras uzdevums ir spēt izdomāt, kā to pārvērst par kaut ko labu.

Lai spētu bailes pieņemt un stāties tām pretī, ir nepieciešams saprast, cik tās lielas. Maziem bērniem bieži vien ir grūti saprast un runāt par baiļu apmēru, tāpēc lektore ieteica izmantot “trauksmes termometru”. Šo un citus bezmaksas resursus var atrast vietnē ww.uzvediba.lv. “Trauksmes termometrs” ir skala ar vairākām iedaļām, ar kuras palīdzību bērns kopā ar vecākiem var noteikt un saprast trauksmes apmēru. Tas ir būtiski, jo, apzinot trauksmes apmēru, var risināt šo problēmu, piemēram, pajautājot: “Ko tu varētu darīt, lai justos par vienu iedaļu labāk? Ja tu būtu supervaronis, ko varētu darīt?” Tādā veidā reizēm bērns pats var pārvarēt savas bailes. Pastāv arī gadījumi, kad baiļu apmērs ir tik liels, ka ar pašu spēkiem situāciju neizdosies risināt, un tad būtu vērts apsvērt iespēju vērsties pie psihologa.

Būtiski ir neizvairīties no briesmām, jo izvairīšanās nevis samazina bailes, bet gan tieši pretēji – paaugstina trauksmi ilgtermiņā. Respektīvi, bailes no tīģera savannā pāraug bailēs no tīģera zoodārzā un eskalējas līdz tam, ka ir bail no stāstiem par tīģeri.

Nobeigumā Līga Bērziņa aicināja vecākus nekautrēties runāt ar bērniem arī par savām bailēm, lūgt viņu padomu, jo tas bērniem liek justies nozīmīgiem, un bieži vien vecāki ir pārsteigti par padomiem, ko bērni var sniegt. Vērtīgi ir arī tas, ka bērns redz, kā pieaugušie pārvar savas bailes. Piemēram, ja kopīgi ar bērnu dodaties piedzīvojumu takā “Tarzāns”, bet jums ir bail no augstuma, taču, par spīti bailēm, neatkāpjamies no iecerētā, tad gala rezultātā izjutīsiet gandarījumu par paveikto. Tas ir pozitīvs piemērs bērnam –- vērojot, kā vecāki tiek galā ar savām bailēm, viņš šo pieredzi pārņem. Rituāli signalizē par to, ka dzīvē viss ir kārtībā. Lai katram izdodas atrast savu rituālu, kā tikt galā ar savām bailēm, kas mūs iesprosto un neļauj pilnībā izbaudīt dzīvi!

“Gudro vecāku skolas” semināru ieraksti visiem interesentiem ir pieejami www.zrkac.lv sadaļā Vecākiem/Resursi. Semināru cikls tiek īstenots projekta “Veselības veicināšana Jelgavā” (Nr. 9.2.4.2/16/I/085) ietvaros.

Semināra prezentācija pieejama šeit.

Atgriezties